Hvilke rettigheter har jeg som kunde om jeg mener produktet har feil eller mangler (reklamasjon)?

 

Hvis det oppdages en feil eller mangel, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Fristen for å reklamere er allikevel ikke kortere en to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren overtok produktet. Dersom tingen, eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere to år. Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende.

En mangel som viser seg innen seks måneder etter at forbrukeren overtok risikoen for produktet (normalt ved leveringstidspunktet), skal formodes å ha eksistert ved risikoens overgang.

Melding om feil og mangler ved produktene kan overbringes oss muntlig eller skriftlig. Av bevishensyn anbefaler vi at reklamasjonen meldes inn under retur i kundesenteret på nettsiden vår.

 

Dersom det foreligger en mangel ved produktet, og forbrukeren har reklamert innen de nevnte fristene, kan forbrukeren gjøre gjeldende følgende krav:

- Holde kjøpesummen tilbake.

- Under visse forutsettinger velge mellom retting og omlevering.

- Kreve heving dersom mangelen ikke er uvesentlig.

- Kreve erstatning.

 

Dersom vår retting eller omlevering vil medfører at forbrukeren i mer enn en uke blir avskåret fra å bruke produktet, har forbrukeren under visse forutsetninger rett til å kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Som hovedregel har selgeren ikke krav på å foreta mer enn to forsøk på retting eller omlevering for samme vare.


Varen er på lager.
Varen er bestilt fra leverandør og leveringsdato er bekreftet.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varen må bestilles fra leverandør.
Varen befinner seg på fjernlager.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varene bestilles fra vår leverandørs lager.
Ubekreftet - Ta kontakt med kundesenter for nærmere informasjon.