Valg av motor og batterisystem på elsykkel

 Del på Facebook  Del med epost

Batteri

Valg av type batteri påvirker spenning og plassering på en elsykkel. Dette har mye å si for elsykkelens rekkevidde og tyngdepunkt.

Batteriets spenning i volt (V) forteller deg hvordan batteriet er i stand til å levere energi. Per i dag er det 24 og 36 V som er de vanligste standardene, hvor 36 V gir best effekt. Batteriets kapasitet målt i Watt-timer (Wh) forteller deg noe om mengden energi som er lagret i batteriet. Høyere Wh gir deg altså lengre rekkevidde.

Batteriets plassering er kanskje den faktoren som spiller størst rolle for hvordan sykkelen vil oppføre seg. Med batteriet plassert bak vil sykkelen få ekstra tyngde bak, og føles noe lett på forhjulet. Med batteriet montert oppå underrøret sentreres vekten godt og gir deg en god kjørefølelse. Med batteriet montert integrert i underrøret får du vekten så sentrert og lavt som mulig, som sikrer deg den beste kjørefølelsen og den beste beskyttelsen av batteriet.

Vårt viktigste tips er å prøve elsykkelen uten motoren på, men med batteriet montert. Dette gir deg en korrekt følelse av hvordan elsykkelen faktisk oppfører seg og er å sykle på.

batteri plassering på elsykkel

Motor

Valg av type elmotor påvirker spenning og plassering på en elsykkel. Dette har mye å si for kjørefølelsen og draget i elsykkelen.

Motorens volt gir en indikasjon på hvor effektivt energi omsettes i bevegelse ved et hvert tidspunkt. Derfor vil en 36 volt motor oppleves sterkere og mer stabil enn en 24 volt motor. Hva du trenger er opp til områdene du sykler i og total last du skal ha på sykkelen. Motorens ytelse målt i watt definerer maksimal effekt, som igjen forteller noe om akselerasjon og trekkraft. En elsykkel-motor kan maks være 250 W i følge norsk lovverket. En annen faktor er dreiemoment (Nm). Mer Nm betyr kraftigere drag og mer trekkraft der du trenger det.

Plassering av motoren betyr mye for kjørefølelsen og vektfordelingen av en elsykkel. En forhjulsmotor gir en jevn og komfortabel trekkraft. En bakhjulsmotor har en sporty karakter og du føler noe mer skyv i sykkelen enn med en forhjulsmotor. En sentermontert motor gir mulighet for å la motoren operere på optimalt turtall til enhver tid og er det motorsystemet med mest teknologi og nyvinning.

motor plassering på elsykkel

De mest kjente produsentene av batteri og motor

Bosch

De fleste kjenner til Bosch som merkenavn. Bosch gjenspeiler kvalitet og tysk ingeniørkunst. I 2010 kom de med sitt første elsykkel-system og har hatt en rå utvikling. Det legges ned utallige timer i utvikling og forskning på motorer og systemet som helhet. Dette sikrer deg noe av det beste på markedet i dag.
Bosch elsykkel motor og batteri

Batteriplassering: På bagasjebærer og på underrøret
Motorplassering: Sentermontert

Yamaha

Motor er selve kjernen i Yamaha, og det som gjør merket kjent. Yamaha er nytt på det norske markedet, men har bygget elsykler siden 1993 og produserer så mye som 300 000 systemer i året. Er du på jakt etter rå driftssikkerhet og trekkraft er det liten tvil om hvem som topper listen. Yamaha er fremoverlent og fremtidsrettet i sin utvikling.

Yamaha elsykkel motor og batteri

Batteriplassering: På bagasjebærer og på underrøret
Motorplassering: Sentermontert

Protanium

En av de mest anerkjente leverandører av elmotorer. Protanium har levert motorer og komponenter til elsykler i en årrekke. Driftssikkerhet, design og brukervennlighet er nøkkelord som beskriver Protanium sine elsykkel-systemer. Nytt for 2016 er spesialtilpasset motorstyring for norske forhold, samt en ny generasjon kontrollere med forbedrede kretser og tilkoblinger. Med en rekke utmerkelser og patenter er det mange flotte løsninger du kun finner hos Protanium.

Protanium elsykkel motor og batteri

Batteriplassering: På bagasjebærer og integrert i ramme
Motorplassering: Fornav og baknav

Shimano Steps

Shimano er kanskje verdens mest kjente sykkelkomponent merke, og har nå kastet seg på elsykkel-bølgen. Shimano er store og gjør ting ordentlig når de først har valgt sine prosjekter. Shimano har valgt å satse på hverdagsbrukeren med sitt jevne motordrag og brukervennlige system.

Shimano Steps elsykkel motor og batteri

Batteriplassering: På bagasjebærer og på underrøret
Motorplassering: Sentermontert

Brose

High-end fokus på kvalitet og funksjon. Brose har som markedsleder av elektriske motorer til biler, vist muskler i sykkelbransjen ved å bygge om en av sine high-end servomotorer for bil til en elsykkelmotor. Som leverandør til blant annet VW, BMW og Volvo står driftssikkerhet i høysetet, noe som også er overført til løsningene vi finner på elsykkel-systemet. 

Visste du forresten at Brose er den eneste krankmotoren som frikobler og gir null motstand over 25 km/t? Det er bare et eksempel på kvalitets- og funksjonsfokuset som ligger til grunn for utviklingen. Ønsker du den «smootheste» motorfølelsen fra en krankmotor så velger du Brose!

Brose elsykkel motor

Bafang Max-Drive

Verdens største produsent av elsykkelmotorer leverer Max-Drive til Diavelo, og som tredje generasjon krankmotor gir denne en kraftfull og behagelig opplevelse på sykkelsetet.  Du vil merke at støynivået er lavt og motoren trekker med høy og jevn kraft gjennom hele registeret, samtidig som betjeningen er både brukervennlig og moderne.

Bafang Maxdrive elsykkel motor

Oversikt elsykkelteknologi

  Protanium Yamaha Bosch Brose Bafang Max-Drive
MOTOR
Styrke (watt) 250 W 250 W 250 W 250 W 250 W
Dreiemoment (Nm) 30-40 Nm 80 Nm 48-75 Nm 90 Nm 80 Nm
Max assistense (%)   2,8 2,75 2,9  
Antall krankgir 42430 42401 1 42370 1
Rock Shox e.i kompatibelt ?
Lysutgang ? ? ? ? ?
Max hastighet med hjelp 25 km/t 25 km/t 25 km/t 25 km/t 25 km/t
Vekt på motor 2,8 kg 3,5 kg 4 kg 3,4 kg 3,9 kg
BATTERI
Kapasitiet (Wh) 250-490 Wh 400 Wh 400-500 Wh 325-490 Wh 325-490 Wh
Spenning (V) 24/36 V 36 V 36 V 36 V 36 V
Sikkerhet/låsesystem Nøkkellås Nøkkellås Nøkkellås Nøkkellås Nøkkellås
LED indikator for batterikapasiter ? ? ? ? ?
Vekt på batteri 1,9 - 2,3 kg 2,9 kg 2,6 kg 2 - 2,3 kg 2 - 2,3 kg
Type battericeller Litium Ion Litium Ion Litium Ion Litium Ion Litium Ion
Garanti 2år / 700 ladinger 2 år / 700 ladinger 2 år / 500 ladinger 2 år / 700 ladinger 2 år / 700 ladinger
Driftstemperatur -5 til +40 C° -20 til +60 C° -5 til +40 C° -5 til +40 C° -5 til +40 C°
Dempet batteriinnfestning ?
LADER
Vanntett ? (IPX4 standard)
Vekt 260 g 800 g 800 g 260 g 260 g
Ladetid 4-6 t 3,5 t 3,5 t 4-6 t 4-6 t
Inngangsspenning 100 -240 V 220-240 V 220-240 V 100-240 V 100-240 V
Ladestrøm (A) 1,5 - 2 A  4 A 4 A  1,5 - 2 A 1,5 - 2 A  
Frekvens 50/60 Hz 50/60 Hz 50/60 Hz 50/60 Hz 50/60 Hz
Driftstemperatur 0-40 C° 0-45 C° 0-40 C° 0-40 C° 0-40 C°
DISPLAY
LCD ? ? ? ? ?
Bakgrunnsbelysning ? ? ? ? ?
Kontrollknapper ? ? ? ? ?
Avtagbart ? ? ?
Walk funksjon ? ? ? ? ?
Lysfunksjon —/ ? ? ? ? ?
Assistansenivå 6 4 5 3 5
Indikatornivå for batteri 5 5 10 10 10
Gjenværende rekkevidde i km ? ? ? ?
Tråkkfrekvens ? ?
Klokke ? ? ? ?
Distanse ? ? ? ?
Stoppeklokke ? ? ?
Maks hastighet oppnåd ? ? ? ?
Gjennomsnittsfart ? ? ? ?
Girskifte-indikator ? (nyon)
Språkvalg ? ? ? ?
Måleenhet   mph og km/t mph og km/t mph og km/t mph og km/t
 

SE VÅRE ELSYKLER HER

ELSYKKELGUIDE 2016

Varen er på lager.
Varen er bestilt fra leverandør og leveringsdato er bekreftet.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varen må bestilles fra leverandør.
Varen befinner seg på fjernlager.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varene bestilles fra vår leverandørs lager.
Ubekreftet - Ta kontakt med kundesenter for nærmere informasjon.