Vi hjelper deg å velge riktig BMX

Hvordan velge riktig BMX sykkel

BMX sykkel blir mer og mer populært. Noen kjøper det fordi de vil ha en enkel sykkel å cruise rundt på og andre er lei av den vanlige sykkelen og vil lære seg å trikse. Om det er første gang du skal kjøpe en BMX-sykkel, er det et par ting du bør se etter.

 

Vi har 3 forskjellige størrelser på BMX

16’’ er en sykkel med hjulstørrelsen 16’’ og minner veldig om en barnesykkel. Denne størrelsen er en fin sykkel for de minste som vil ha en solid barnesykkel som tåler litt juling. Opp til 120 cm høyde.

 

18’’ er den nye mellomstørrelsen. 18’’ hjul finnes ikke på vanlige sykler, det er sykkelen for mellomklassen. En 20’’ BMX sykkel kan se ut som en liten sykkel, men den blir ofte veldig lang for de mellomste. En 18’’ BMX passer fint for de fra rundt 120 cm og opp mot 150 cm. Det er mye viktigere å vokse ut av en BMX enn å vokse inn. Den er lagd for å trikse med og ikke bare sykle rundt.

 

20’’ er for de største, her finnes det forskjellige rammestørrelser som sier hvor stor sykkelen er. Den passer for de som er 150 cm og oppover. Størrelsen på rammen bestemmes av lengden på toptuben (forklart lenger ned).

 

Det er flere ting du bør tenke på når du skal kjøpe BMX

Ramme (frame)

Rammen utgjør mesteparten av sykkelen, den bestemmer størrelsen i forhold til lengde og høyde. Vinklene på de forskjellige rørene vil også bestemme hvordan sykkelen føles. Dette gjelder når du kjøper bare en ramme, på komplette BMX sykler er som regel vinklene relativt like.

 

Toptube

Toptube er det øverste røret på rammen som går fra styret til setet. Lengden på dette røret sier hvor stor sykkelen er. Er du rundt 150-160 cm bør du gå for en liten ramme på 20,25’-20,5’’. Er du 160-170 cm kan 20,5’’-20,75’’ passe. Er du 170-180 cm bør du ha 20,75’’-21’’ og er du over 180 cm velger du 21’’. Etter hvert som du sykler mer og mer vil du finne ut hva du trives best med og vil kanskje velge en lengre eller kortere ramme.

 

Chainstay (bakrammen)

Chainstay er avstanden fra kranken til akslingen på bakhjulet. Lengden her vil bestemme hvor ‘’tung’’ sykkelen føles når du drar opp styret. Lengre bakramme gir mer stabilitet. Dette er mer viktig når du skal kjøpe rammen alene og ikke en komplett sykkel.

 

Styret (handlebars)

Styret er jo det man kontrollerer sykkelen med. Høyde, bredde og vinkler varierer og det finnes utallige valg der ute. På en komplett sykkel følger høyden og bredden sykkelens størrelse, større ramme gir større styre. Dette er på grunn at en høyere person står høyere på sykkelen. Her finnes det ingen fasit på hva du skal ha, men er du høy vil du som regel ha et større styre.

 

Stem

Stem er det som holder styret fast til resten av sykkelen. Finnes i frontload, det vil si at monteringsflaten ligger foran på stemmet, og topload, der monteringsplaten ligger oppe på stemmet. Frontload vil bygge styret opp og styret vil bli ‘’høyere’’.

 

Bottombracket (kranklager)

Bottombracket er lageret som ligger mellom krankarmene som gjør at du kan trå rundt. De aller fleste BMX-er har maskinlager som gjør holdbarheten god, men de aller rimeligste bruker åpne lagere som gjør det tyngre og mindre holdbart.

 

Krankarmer

Krankarmer holder pedalene. På de rimeligste BMX syklene er armene og tannhjulet i en hel del, det er også på disse det er åpent lager i kranklageret. På de litt dyrere syklene vil den være delt i tre, to armer med skruer til å stramme armen til akslingen og en aksling. Her kan du også byttet ut tannhjulet, og det er maskinlager rundt. Dette gjør at sykkelen tåler mer. På de mer solide syklene vil armen være støpt i en del der den strammes bare med skruen inn i akslingen. Skruen på krankarmen på de rimeligere syklene vil være et svakt ledd for mer drevne syklister som hopper høyere.

 

Hjul/dekk

Det er viktig å velge hjul som tåler bruken og det nivået du er på. Mer solide hjul har kraftigere felger og maskinlager i navene. Enklere hjul har gjerne eklere felg med åpne lager i navet. 

 

Headset (styrelager)

Headset er det som gjør at styret kan snurres, her er det kun på de enkleste syklene at det er åpne lager. Skal du hoppe en del og lande hardt må du velge en BMX sykkel med integrert maskinlager. De aller fleste syklene våre har dette.

 

Pegs

Ikke alle BMX kan ha pegs, på de rimeligste modellene vil akslingen i hjulene være for kort for å kunne ha pegs på. Men på de mer solide modellene følger det enten med eller du får kjøpt i tillegg. Mange nybygde skateparker vil gjerne at du vil bruke plastikkpegs og pedaler siden det skåner parkens elementer, og det sklir bedre på de meste. Disse plastikkpegsene har en metallpeg inni og vil derfor ikke knekke. Antall pegs på sykkelen kommer av hva du selv er komfortabel med. 2,3 eller 4 er mest vanlig og om du skal ha 2 pegs setter du dem på motsatt side av den veien du ville gjort 360. Roterer du mot høyre vil du ha dem på venstre side og motsatt. Du vil også gjerne ha tannhjulet på motsatt side enn pegsene om dette er mulig for din sykkel. Men det trenger ikke å være nødvendig.

 

Når du skal velge en BMX er det viktigste å vite hvilken hjulstørrelse du skal ha, deretter eventuelt hvilken rammestørrelse og så må du tenke på bruken og ditt nivå. Skal du ha en sykkel for å cruise rundt med, trenger du kanskje ikke den beste og kan velge en sykkel til en lavere pris. Vet du at du skal hoppe og trikse litt velger du en litt bedre utstyrt BMX sykkel med mer holdbare deler. Er du en dreven syklist så må du opp på topmodellene for å slippe å bytte ut deler.