Vi hjelper deg med sykkelmonteringen

Monteringsguide sykkel

Før du kan ta i bruk din nye sykkel må den klargjøres.
Dette tar omlag en halv time. Alt du trenger av verktøy finner du i esken.

 

  • Løft sykkelen ut av esken.
  • Fest setepinnen slik at den sitter godt.
  • Sett sykkelen på en plass der den står stødig. Fjern strips, plastikk og papp.
  • Fest styret i stemmet. Sørg for at det står sentrert og bremsehendelen har riktig vinkel. Bremsehendelen skal være i samme vinkel som armene når du sitter på sykkelen. Stram skruene godt til.
  • I den lille esken finner du pedaler, hjulpinne til forhjulet og refleks.
  • Tre inn hjulpinnen slik at det er en fjær på hver side på hjulet og skru på mutteren. Hendelen for å løsne hjulet skal være på venstre side.
  • Hvis sykkelen har skivebrems, fjern spacer som ligger mellom bremseklossene i caliperen.
  • Monter hjulet i gaffelen, sørg for at det sitter helt oppe i «dropout» (spor i gaffel hvor hjulet skal festes) og at hjulet er sentrert. Stram hjulpinnen godt slik at det sitter.
  • Hvis du har monteringsfett/grease, påfør et tynt lag på gjengene til pedalene. Dette er ikke nødvendig men vil sørge for at du ikke får knirkelyder fra pedalene. Knirk i krankområdet er vanlig etter litt bruk, og da hjelper det som regel å smøre opp gjenger på pedaler og kranklager.
  • På hver pedal er det merket på hvilken side de skal stå på. R for høyre, L for venstre.
    Skru pedalene inn på riktig side. OBS! Merk: Venstre krankarm er «linksgjenget» (venstregjenget). Det vil si at på venstre side må du skru til venstre for å stramme. Vær sikker på at gjengene treffer riktig slik at du unngår å skade gjengene på krankarmen.
    Bruk en 15 mm fastnøkkel til å stramme pedalene godt til.
  • Bruk skrujernet for å justere stoppeskruene på bakgiret. Disse justerer hvor lang vandring giret har. For å justere at kjedet ikke går over det største tannhjulet justerer du skruen merket «L».
    For å justere at kjedet ikke går for langt ned skrur du på skruen merket med «H».Skruene på krankgiret har samme funksjon. For å hindre at kjedet ikke faller ned fra det minste drevet justerer du skruen markert med «L».
  • For å hindre at kjedet går over det største drevet justerer du skruen markert med «H».
  • For å justere at selve giringen går jevnt må du enten stramme eller slakke girwire. Har giret problemer med å gire opp er vaieren for slak, da må du skru strammeskruen ut (mot venstre) til giringen går bra. Hvis giret ikke går nedover må du slakke vaieren. Da skrur du strammeskruen inn (mot høyre). Ofte er det bare små justeringer som skal til.
  • Noen gir har bare strammeskrue til girwire ved hendelen (forrige bilde), noen har bare nede ved giret (bildet) og noen har begge steder.
  • Samme prinsipp gjelder på krankgiret, da finner du alltid strammeskruen ved hendelen. Skal du stramme wire må du skru mot venstre, mot høyre for å slakke.
  • Hvis bremseskiven subber mot bremseklossene må bremsene sentreres. Da løsner du skruene som fester kaliberen til rammen eller gaffelen med en 5mm umbraco slik at du kan flytte på caliperen. Trill rundt hjulet, klem inn bremsehendelen og stram til begge skruene mens du holder inn hendelen. Skru hver skrue litt av gangen slik at de blir festet likt. Om det fortsatt subber kan du justere caliperen med fingrene mens hjulet går rundt til det ikke er subb. Noen ganger kan de være litt kast i bremseskiva og da kan litt subb tolereres. Dette vil gå seg til etter litt bruk. OBS! Løsne kun skruene som fester caliperen til ramma og ingen andre på selve caliperen, da kan du risikere oljesøl på bremseskive.
  • Juster setehøyden slik at setet er på høyde med hoftekammen. Når du sitter på sykkelen og har pedalen i bunn skal det være en liten knekk i kneet.
  • Sjekk om det er slakke i styrelager og gaffel ved å klemme inn forbrems og rugge sykkelen frem og tilbake. Rett styret og stemmet slik at det er riktig i forhold til hjulet. 
  • Hvis det er slakke i styrelageret, strammer du dette ved å skru til skruen på toppen av stemmet med en umbraconøkkel. Du skal ikke stramme så mye at det blir motstand når du dreier på styret.
  • Stram til skruene på siden av stemmet for å feste det skikkelig til gaffelen og at det holder seg rett i forhold til hjulet. OBS! For din egen sikkerhet, sjekk at hjul, styre og stem er skikkelig montert og sitter godt på før du bruker sykkelen.