Vi hjelper deg å kjøpe riktig sykkel

Hvordan velge riktig sykkel?

En sykkel er ikke lengre en sykkel, det finnes sykkel til å bruke i skogen, på veien og i skateparken. Mulighetene er uendelige og det kan være lett og gå seg vill i jungelen av sykler der ute. Før du skal kjøpe deg sykkel er det viktig å tenke etter hvor mye sykkelen skal brukes og hvilket bruksområde som passer deg. Trenger du en sykkel til og fra butikken klarer du deg fint med en enkel modell, men skal du sykle til og fra jobb hver dag eller trene med den vil det være verdt å legge litt mer penger i kjøpet for å få en bedre sykkelhverdag.

 

Landevei

Lette sykler med smale dekk og framover lent sittestilling som er ment til trening langs asfaltvei. Skal du sykle Trondheim-Oslo er dette sykkeltypen for deg.

 

Hybrid

Hybrid er nettopp det navnet tilsier, en hybrid mellom landevei og terreng. 28` hjul med smale dekk gir gode rulleegenskaper, men en oppreist sittestilling gir høy komfort. Finnes både med og uten dempegaffel, for henholdsvis lavere vekt eller økt komfort. Denne sykkeltypen er den som passer de aller fleste, da den kan brukes til jobbpendling, tursykling på både grus- og asfalt. Samt trening.

 

Terreng

Dette er kanskje den mest solgte sykkeltypen i Norge. Grovere dekk og mer solide deler gjør at denne er ment for lek og trening i terrenget. Men allsidigheten med disse syklene gjør at man fint kan bruke disse som transportsykler langs veien. De fleste av disse har demper foran med 80-120 mm vandring. Skal du trene i marka eller sykle ritt som Birken og Eneren bør du ha en terrengsykkel. Tidligere fikk du nesten utelukkende disse syklene med 26’ hjul, men i de siste årene har 29’ hjul gjort sitt inntog. Større hjul gir bedre grep, mer stabilitet samtidig som større hjul forserer hindringer som steiner og røtter lettere. Likevel gir større hjul høyere vekt og sykkelen blir ikke like leken. I de siste årene har man begynt med en hjulstørrelse på 27,5’ som skal gi det beste av begge verdener. Mange ganger kan du få valget mellom en aluminium- eller carbonramme. Carbon er lettere, har høyere bruddstyrke og høyere komfort i form av større støtdemping i ramma. Aluminium er fortsatt mest utbredt fordi det fungerer bra og er vesentlig billigere.

 

Sti/enduro

Mange vil ta terrengsyklingen lengre og ta med sykkelen på grovere og smalere stier og da trenger de sykler som er mer robuste. Disse syklene har demper både foran og bak med vandring på 120-160 mm og har slakere vinkler slik at de gir bedre kontroll når det blir brattere. Dette gjør at du kan sykle i terreng som er mer krevende med større trygghet. Disse syklene blir litt tyngre enn øvrige terrengsykler, men de er ofte veldig allsidige da de fleste slike sykler er svært tråkkeffektive på tross av høyere vekt og mindre aggressiv sittestilling.

 

Downhill/freeride

Disse syklene er ment for å sykle nedover og brukes i hovedsak i sommeråpne alpinanlegg med spesialbygde sykkelløyper. Høy vekt, slake vinkler og store dempere gjør at disse er tunge å tråkke med på flater og i motbakker, men bunnsolide nedover. Her også er det demper foran og bak med vandring på 160-200 mm

 

BMX

BMX er triksesykler med små hjul som i hovedsak brukes i skateparken eller gata til å utføre triks på rails, ramper og hopp. Disse syklene har kun ett gir og rammene er små for å være enkle til å trikse med, men dette gjør at de ikke er spesielt egnet til å sykle «vanlig» med. BMX finnes først og fremst i tre størrelser som har utgangspunkt i hjulstørrelsen, 16’, 18’ og 20’. Hvilken størrelse som passer hvilken aldersgruppe og høyde finner du i størrelsesguiden under.

 

Dirt

Dette er også triksesykler, men de har større hjul, grovere dekk, større ramme, dempegaffel og gir, noe som gjør de mer egnet til «vanlig» sykling enn BMX. Disse blir hovedsakelig brukt på jordhopp eller andre sykkelløyper.

 

Størrelsesguide

Riktig størrelse er viktig for en god sykkelopplevelse og at man unngår belastningsskader. Som nevnt er BMX små sykler hvor det er viktig å unngå for stor sykkel slik at det blir vanskelig og bruke sykkelen til det den er tiltenkt. På terreng og hybrid skal du ha en liten knekk i kneet når foten er på pedalen og den er i bunn, mens armene ikke skal være helt strake slik at du kan slappe av i skuldrene. Selv om du har valgt rett størrelse kan det være at du må tilpasse sittestillingen ved å flytte litt på setet eller bytte ut styresystemet.

 

Terreng/hybrid

  • Ca 135 - 150cm = 12”
  • Ca 150 - 165cm = 14”
  • Ca 160 - 175cm = 16” (Small)
  • Ca 170 - 185cm = 18” (Medium)
  • Ca 180 - 192cm = 20” (Large)
  • Ca 190 - 202cm = 21, 5” (Xlarge)

Dette er generelle retningslinjer og det kan variere med tanke på hvilken kroppsfasong du har. Hvis du for eksempel har lange ben kan du bruke en sykkel som er anbefalt lengre høyde enn din egen. En annen faktor er rammegeometri. Er du usikker så ta kontakt med oss, så hjelper vi deg å ta det riktige valget. Er du i grenseland mellom to størrelser så anbefaler vi at du går for den minste.

 

Juniorsykler

Her er det hovedsakelig hjulstørrelsen som avgjør hva man skal ha, selv om det finnes forskjell på hvor store rammene er etter hvilket sykkelmerke som gjelder.

  • 12": 2-4 år
  • 16": 4-6 år
  • 20": 6-9 år
  • 24": 9-12 år

BMX

  • Alder 5 - 7 år, høyde 110 - 125 cm, hjulstørrelse 16"
  • Alder 8 - 12 år, høyde 125 - 150 cm, hjulstørrelse 18"
  • Alder over 12 år, høyde over 150 cm, hjulstørrelse over 20"

Vedlikehold

Riktig vedlikehold er viktig for et problemfritt sykkelhold og for å forlenge levetiden på sykkelen din. Regelmessige rutiner på vask og smøring av sykkelen er svært viktig. Brukes den daglig til og fra jobb anbefaler vi en ukentlig vask med påfølgende smøring av kjede og girwire. Hvis sykkelen brukes til trening i marka bør den vaskes og smøres etter hver tur. Unngå å spyle direkte på deler med lagre, slik som nav, krank og styrelager, dette er spesielt viktig om du benytter en høytrykksspyler.

For smøring anbefaler vi litt mer tyktflytende olje på kjede og drivverk, mens en spray med tynnere olje på girwire gjør at girene fungerer slik de skal lengre. Vi anbefaler en årlig service eller oftere hvis det er behov. Da bør gir og brems justeres, samt at slitedeler som bremseklosser og kjede bør byttes om de er slitt.

Har du ikke kunnskapen eller verktøyet som trengs til å ta service på sykkelen din anbefaler vi at den blir levert på et sykkelverksted da riktig utførelse er viktig i forhold til sikkerhet og at du har en garanti på at jobben er gjort riktig.

 

Vi i Boardshop.no har sykkelverksted i butikken på Lade i Trondheim. Der har vi en dyktig mekaniker, korte ventetider og konkurransedyktige priser, ta kontakt for timebestilling!

Om det er noe du lurer på, nøl ikke med å ta kontakt! Vi hjelper deg gjerne.